onsdag 1 november 2017

Saffransmuffins


Tänk om bara några veckor är det första advent. Tycker inte det var så länge sedan jag började jobba efter sommarsemestern. Idag när jag kom hem från jobbet blev jag så sugen att baka något med saffran i och lussebullar känns lite tidigt att baka. Så jag bakade saffransmuffins med vit choklad i. Dem blev så saftiga och goda.







Saffransmuffins

Florsockerpudrade muffins med smak av saffran och vit choklad – mycket saftiga och goda!
22 mellanstora muffins
150 g mjukt smör
2 1/2 del strösocker
3 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 pkt saffran (0,5 g)
1/2 dl kaffegrädde
150 g vit choklad
Dekoration
1–2 msk florsocker
Ugn 225°
Gör så här
1. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget och rör kraftigt mellan varje.
2. Blanda vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Blanda saffran och kaffegrädde i en annan skål. Rör ner mjölblandning och saffransgrädde i äggsmeten. Rör till en jämn smet.
3. Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet. Hacka den vita chokladen grovt, fördela chokladen i formarna.
4. Grädda muffinsen mitt i ugnen 10–15 min. Låt dem svalna under bakduk. Pudra florsocker över vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar