måndag 18 september 2017

Ingefära

I söndags vaknade jag upp och var rejält förkyld. Har inte riktigt tid att vara hemma och vara sjuk nu. Så jag har ägnat helgen till att boosta mig. Har druckit nyttiga juicer med rödbetor och ingefära, har ätit en massa bra vitaminer, vilat och så gjorde jag ingefärashots.
Friskt och gott blev det.



Ingredienser
1 liter vatten
200 g färsk ingefära
½ dl honung
2 st citroner
Gör såhär:
Riv ingefäran grovt som den är rakt ner i vattnet. Ställ kastrullen på spisen och värm upp men det får inte överstiga 60°, jag hade kastrullen på halva plattan på lägsta temperaturen och då fick jag till rätt temperatur. Det får absolut inte koka för då försvinner alla nyttigheter, sedan ska det stå så i 20 minuter.
Sila av ingefäran och blanda i honungen medan det fortfarande är ljummet, sedan låter du det svalna. Avsluta med att pressa ner saften från citronerna och fyll upp i en flaska och ställ in i kylen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar